KAMPIOEN Westfield Cup 2014
KAMPIOEN Westfield Cup 2011
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2015
VICE-KAMPIOEN Westfield Cup 2013
RAEK Racing - Toonaangevend Westfield Cup Preparateur

John Hoogland (Westfield Cup coureur sinds 2014)


“Toen ik twee jaar geleden begon met racen, wilde ik perse in de Westfield cup meerijden. Ik was gek gemaakt door een testdag waar ik als passagier mocht meerijden. Ik wist dat het een erg grote stap was voor iemand zonder race-ervaring om direct in een Westfield te racen maar ik wilde het toch. Bovendien was ik toen 54 jaar, dus de leercurve zou extra stijl zijn. Op die leeftijd duurt leren nu eenmaal langer. 


Ik moest eerst mijn EU-licentie halen, omdat je in de cup niet genoeg hebt aan een nationale licentie. En ik moest een auto hebben. Die training heb ik gevolgd bij DRDA. Na de eerste rondjes (in een Westfield - red.) merkte ik al het enorme verschil met de BMW’s van de cursus. De Westfield is veel moeilijker te rijden en om de haverklap spinde ik. Dus ik besloot les te gaan nemen. Ik kwam uit bij Arjen Heeck van RAEK Racing. Hij is een vriend van de vriend via wie ik met de Westfield cup in aanraking was gekomen.


De eerste maanden heb ik trackdays gereden op Zandvoort. Ik had wel een auto maar slechts een Club-licentie. Arjen bleek geduldig en ook iemand met een groot hart. Ik heb een voordeel dat ook een nadeel is: ik ben niet bang in een raceauto. Ik vind het leuk om de grens op te zoeken, omdat ik denk dat je er af en toe overheen moet om jezelf te verbeteren. Arjen heeft dus als passagier best een aantal bijzondere momenten meegemaakt. Ik herinner me nog een vreselijke spin bij uitkomen Scheivlak waar we werkelijk 10 cm langs de vangrails gingen. Af en toe kreeg ik een standje, maar hij bleef naast me in de auto stappen.


De eerste paar trainingen waren gericht op lijnen rijden. Elke keer maar weer. Ik wilde steeds te vroeg op het gas, waardoor ik vaak spinde. Ik bleek af en toe hardleers en maakte vaak dezelfde fouten. Maar Arjen had geduld en bleef vertrouwen uitstralen. Dat hielp me enorm.

Toen ik eindelijk mijn EU-licentie had mocht ik mijn eerste wedstrijd rijden. Op Zandvoort. Ik kwalificeerde me met 2:08 minuten waarmee ik net niet laatste was. Ik vond het spannend. Die eerste keer in een vol veld op de Tarzanbocht afstormen was een enorme ervaring. Maar ik merkte ook hoe groot het verschil was met de goede rijders. De volgende races gingen langzaam beter. Aan het eind van het seizoen reed ik 2:04 en stond niet meer achteraan.


In de daarop volgende winter heb ik veel getraind met Arjen. Ik denk wel een keer per maand. Toen leerde ik allemaal nieuwe dingen. Bochten inremmen, formulelijnen, regenlijnen. We zijn begonnen met intensieve data-analyses, waarmee ik mijn data vergeleek met die van Arjen. Hij is tweevoudig kampioen in de Westfield cup, dus zien waar hij de verschillende maakte was erg leerzaam.


Ik had afgelopen seizoen als doelstelling om in 2014 het middenveld aan te tippen en in de buurt van de 2:00 minuten (‘magische’ rondetijd voor Westfield coureurs om onder te rijden - red.) te komen. Dat lukte veel sneller dan ik dacht. Ik eindigde het seizoen vaak in de top 10 en reed in mijn laatste race in de 1:58 minuten. (In 2015 - red) heb ik zelfs lang op kop gereden op weg naar mijn eerste overwinning. Helaas werd ik in de een na laatste bocht onreglementair aangetikt waardoor ik in de grindbak eindigde.


Arjen is echt een heel goede trainer. Hij heeft een duidelijke opbouw gehad. En niet alleen aandacht voor de rijtechniek, maar ook voor de psychologische kant. Behoud van concentratie. Het blijven zoeken naar grip en onthouden waar je rempunten liggen. En vooral, het voortdurend alert blijven en steeds maar maximaal blijven rijden. Ik leer nog elke kaar als hij naast me zit en ben dankzij hem al veel verder gekomen dan ik zelf had durven dromen.”









Arrive & Drive Preparatie & begeleiding

Preparatie &

begeleiding

Arrive

& drive

© 2014 RAEK Racing  All rights reserved  RAEK! Management


Racecursus

Racecursus